lørdag 6. september 2014

Nypemarmelade

 

IMG_0848 (640x427)

 

500 g nyper

3 dl vann

400 g sukker

1 stk sitron

 

Plukk nypene fullmodne, røde og faste. Del nypene i to og rens dem for frø. Et godt tips er å skylle de rensede nypene i kaldt vann for å fjerne siste rest av frø.

Nypemarmelade:

Rens nypene som beskrevet ovenfor. Kok nypene i vann i 15-20 min, ta dem opp og del i litt mindre biter. Tilsett sukker i vannet og kok opp. Ha i nypene og sitronsaften, og kok til nypene er møre, 30-40 min. Fyll på rene glass, avkjøl, sett på lokk og oppbevar i fryseboks.

 

IMG_0849 (640x427)

2 kommentarer:

  1. Altså det har jeg aldri prøvd og heller aldri smakt :) Men husker nypesuppa fra den gang jeg gikk i barnehagen og det er ca 44 år siden - så kan tenke meg at det er godt !

    Ønsker deg en herlig uke

    Klemmer Monica

    SvarSlett
  2. Har laga nypesylt en gang for mange år siden.
    Men det er noe herk renske de. så det ble visst
    med den ene gangen.
    Men det er jo så sundt så en burde jo lage slikt
    å ha til vinteren.
    Flink du som driver med det.
    Ha ei herlig uke :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.