torsdag 5. mars 2015

Tusen takk for tips

 

Først må jeg bare takke Christina Paulsen for supert tips, jeg syns det funka bra. Fortsatt er ikke bildene superskarpe men jeg prøver meg fram, fulgte tipset og ble veldig fornøyd. AV er en instilling jeg har brukt veldig lite, har mest brukt auto, M eller P.

IMG_2819 (532x800)

 

Her har jeg brukt F stopp 10, eksponeringstid 1/30 sek men jeg måtte opp i høy iso (1000) for å få lys nok. Det lager nok litt støy i bildet men til gjengjeld ga det bildet realistiske farger. Dette er ganske tett opp til hvordan man ser rommet med det blotte øyet.

 

IMG_2827 (800x532)

 

På dette bildet er iso nede i 200,  F10, eksponeringstiden 1/6, jeg har brukt stativ og selvutløser, likevel syns jeg bildet er jevnt over er uskarpt, så her må jeg eksprimentere litt mer

 

 

IMG_2829 (670x800)

 

Her er fortsatt f10, eksponeringstid 1/60 sek og iso 640. Det ble jeg ganske fornøyd med, ikke helt 100% som jeg vil ha det og litt uskarpt helt i bakkant men det kan jeg leve med. Jeg skal forske videre og nå har jeg også noen jeg kan spørre for hvis man går inn på Christina sin blogg: Lykke i mitt hjerterom så skjønner man at hun kan dette med fotografering, hun ar fantastiske bilder. Igjen takk for tips og takk for kommentarer.

Nå skal jeg ut å fotografere, det er min første av 4 fridager og i dag skal jeg absolutt ikke planlegge noe som helst, bare kose og leke meg.

Enjoy life

Smiley med åben mund

 

4 kommentarer:

  1. Se her ja! Herlig! I og med at du har ett 50 mm objektiv bør det alltid være over 1 /50 på lukketiden. Det er det som er grensen for hva som burde være håndholdt. Prøv og gå ned litt på f stoppet. Feks 5 eller 6,å se om ikke isoen går mer ned da. Men du kan nok ha iso opp mot 1600 ihvertfall uten at bildene blir ødelagt.
    Hyggelig å kunne hjelpe å bare å spørre vist det er noe mer du lurer på som sakt.
    Ha en fiiiin dag :-)

    SvarSlett
  2. Får så lyst til å lære mer om fotografering. Jeg kan ingenting og må nok gå meg et kurs for å skjønne noe som helst av et kamera, dersom jeg skal bruke noe annet enn Auto. Sikkert gøy når man får til å bruke et kamera også manuelt og kan stille det inn som man vil sjøl. Du har ihvertfall mange flotte og koselige motiver å ta bilder av hos deg. Et nydelig hjem i nydelige omgivelser.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  3. Jeg har faktisk akkurat begynt å komme meg av automat-kjøret... Men javisst, det er noen triks en kan bruke før, og så er det jo lov å trikse litt etterpå også ;) Jeg trodde ikke det, men kursholderen mente at det var et veldig godt alternativ for meg når jeg ikke fikk bildene lyse nok.

    Uansett, du tar fine bilder, av et fint interiør!!
    Også veit jeg jo du tar blomsterbilder også... frister jeg deg med på årets runde av X-faktor?

    SvarSlett
  4. Skjønner at jeg burde gå på fotokurs. De har ihvertfall et godt talent og et nydelig hjem å ta bilder av.
    Bilde nr 1 og 2 er helt klart finest- elsker nr 2 :)

    Ønsker deg en fin ny uke

    Klemmer Monica

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.