onsdag 10. januar 2018

Interiør i stua



Den første tiden var det sparsomt med møbler på Bergheim. Det sto noen skinnstoler igjen etter forrige eier som vi brukte, og det passet jo bra mens vi drev på å rive. Det var jo konstant støvete  men det var  bare å tørke av med en klut eller støvsuge.




De første møblene vi tok  til Bergheim var møbler vi ikke hadde så god plass til hjemme. Den første sommeren etter at vi overtok i august året før, hadde jeg virkelig følelsen av Bergheim som et sommerhus. Lette kurvstoler kombinert med det vi fant rundt om i hus og fjøs.



Sofa hadde vi ikke, jeg ville vente til jeg fant de "rette" møblene, så vi satte opp en gammel seng i stua som vi kunne slappe litt av i ved behov.




SÅ FANT JEG DEN !!!! Møbelet jeg hadde drømt om i årevis. En godt ivaretatt Biedermeier  med originalt trekk uten særlig slitasje. Jeg kjørte 170 mil tur/retur for å få den, men du verden så forelsket jeg var.







Fra før hadde jeg noen Biedermeier stoler som min bestefars onkel har laget. Jeg fant et bord i uthuset og vips så hadde vi en ærverdig spisestue på Bergheim. Lysekrona fant jeg på Finn.




En stund etterpå fant jeg salongen. Også den godt bevart og med originalt trekk uten slitasje eller falming. Den er bare vakker.




Men.... Så flyttet vi til Bergheim etter å ha gjort det noenlunde beboelig. Vi hadde plutselig to sofaer og den gamle ærverdige salongen tapte på komfort. Inn kom Ektorpen  som vi hadde med oss på flyttelasset og vi kan godt være enig om at stua ikke på langt nær ble like stilfull.




Biedermeieren var heller ikke så god å sitte i for  lengre tv kvelder, så det ble ny tur til Ikea og med hjem kom to veldig gode lenestoler. Disse brukes i dag til å sitte i og se på tv, lese, eller bare slappe av. Og noen ganger også til å slumre i.




Jeg prøvde å flytte rundt på Ikea møblene for å få de til å passe inn.



Men uansett hvordan jeg gjorde det, så følte jeg aldri at de passet. Stua er lita og møblene ble alt for store. Og jeg syntes stua mistet både sjarm og personlighet, så etter noen år....



.....måtte finsofaen inn igjen.
Vi har kjørt Ektorpen på hytta der den passer perfekt.  Det er litt trangt til denne sofaen også, men den gir stua sjel så det får heller gå. Før jul kom den inn i stua igjen fra sitt skjulested i uthuset. og nå skal den få stå her å skinne. Biedermeieren er ikke langt unna og planen er at den også skal inn igjen når vi får ferdig tv stua i 2 etasje.


Da sier jeg meg ferdig med stua i denne serien om Bergheim steg for steg. Neste gang går vi i gang på kjøkkenet.


















6 kommentarer:

  1. Att og fram er like langt. (",) Men det er jammen ikke bare å møblere i små rom, og også her ser vi jo at gamle lenestoler ikke nødvendigvis var laga for en som skal slappe av foran TVen. Jeg forstår av et tidligere innlegg at det kan bli rom for både komfort og skjønnhet (kan jo noen gang henge sammen da, som med IKEA-stolene) når dere får litt mer plass.

    SvarSlett
  2. Det tar tid å bo seg inn på en plass. Men skal være helt enig om at de røde var bra my mer stilfull.
    Dere har det nå fint.
    Ha en fin torsdag.
    Klem Christina

    SvarSlett
  3. Ikke alltid lett å møblere små rom nei.
    Har liten stue selv, og er langt fra fornøyd med
    plasseringen av møblene, er ikke mulig å
    får det så mye anderledes tror jeg.
    Liker veldig godt det du har fått til.
    Den salongen er flott.
    Ha ei fortsatt god uke 🌺🌼🌺

    SvarSlett
  4. Haha, det var sofaføljetongen sin, det :-)
    Jeg har nettopp oppdaget bloggen din, og gleder meg til å lese mer om livet på Bergheim. Flott gård!
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. شركة نقل اثاث بالرياض
    إن النقل عندنا أمر بسيط وليس معقدا. مهمتنا هي تبسيط خدمة النقل بضمان الحفاظ على منقولاتك دون عناء
    نقل عفش بالمدينة المنورة
    والنقل بأسرع وقت ونقدم خدمة نقل الأثاث فقط منفردا أو إضافة بعض الخدمات إلى نقل الاثاث (نقل العفش) من تعبئة،
    نقل اثاث بجدة
    تغليف، تنظيف، فك، تركيب أو إضافة جميع الخدمات إلى نقل الأثاث وتسمى الخدمة الشاملة حسب اختيار عملينا وأسعارنا يتم تحديده بنوعية الخدمة المطلوبة.
    نقل اثاث بالدمام
    ونش خاص لتنزيل ورفع الأثاث
    نقل عفش بالرياض رخيص
    نقل الموبيليات والبضائع لجميع الجهات
    شركة نقل عفش

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.