søndag 27. november 2011

1 søndag i advent.

Da er adventstia her. Her i Bloggland har den vart en mnd eller to allerede. den starter så tidlig nå, at min barndoms forventning  om selve julekvelden bare er et blekt minne. Vi har vist fram hverandres adventstake i en uke nå. I all denne juleoverflodflere måneder før jula egentlig starter, kjenner jeg at faren for at jeg blir lei hele julestyret er faretruende.

Brønnøysund Kirke
Foto hentet fra Brønnøy guiden

Jeg vil derfor markere denne 1 Søndag i advent helt enkelt med et bilde av en nydelig Brønnøy kirke.
Brønnøy kirke er veldig gammel. Den ble bygd rundt ca 1200. Den brandt etter et lyn nedslag i 1866, men ble bygd opp igjen i 1870. Men nå ser den jo nesten ny ut. Kirka har nettopp blitt restaurert.
De største forandringene er at den har fått korsformen tilbake. Det er et hovedskip fra vest mot øst, ogto side skip motsør og mot nord.
Det er en gammel tradisjon at ingangen skulle være i vest og alteret i øst. I øst står sola opp og minner oss om at Jesus stod opp fra de døde på påskedag.
Døpefonten stod i gamledager ved ingangen for å vise at dåpen var inngangen til kirka.
Kirkerommet kalles for skipet. Det minner oss om at livet er en reise. Dåpen er starten på livet i kirka, og ved alteret får vi nattverd som er en forsmak på det himmelske måltidet.
I den nyrestaurerte kirka har vi også et sidealter. Over det henger et krusifiks som er det eldste vi har. Det er fra før reformasjonen.
I kirka har vi også to orgel.
Tekst kopiert fra Brønnøy guiden

Blogg 3
Ha en fin adventsfeiring.


Jeg tar idèen til Tante Monica  Og oppfordrer dere til å vise fram kirka på deres sted. det er utrolig mange flotte kirkebygg rundt om i dette landet. Hvorfor ikke gjøre litt stas på dem nå i adventstia.

2 kommentarer:

  1. Jeg er en av de som elsker denne førjulstiden.:)
    Men når nytt år kommer ja da er jeg førnøyd.
    Helt greit egentlig. ;)
    Vakker kirke du viser bilde av, et stemningsfult bilde. :)

    SvarSlett
  2. Masse staker og lys i bloggene for tida, ja, men koselig er det jo da. Har med årene funnet ut at det er koselig å nyte litt julestemning før jul, deilig å bli ferdig med gaver og pynting litt tidlig. Før stresset jeg med så mye like oppunder jul, og lillejulaften var det travelt til langt på natt. Men skal aldri si aldri, jeg er veldig flink til å begynne med noen prosjekter som jeg bare må ha ferdig til jul da, har ikke helt vokst det av meg ;)

    Ønsker deg ei riktig fin adventstid :))

    Nydelig kirke forresten, kanskje noe for flere av oss, å vise bilde av kirka vår, en utfordring?

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.