mandag 8. april 2013

Da er fargen på plass

 

 

Først ble jo stuen malt i en særdeles frisk grønnfarge, men jeg klarte ikke å slå meg til ro med den. Det ble som å kle på en 100 år gammel dame tights og tyllskjørt i tutti-futti farger.

Den “gamle damen” ble latterliggjort og ulykkelig. Så det bare MÅTTE gjøres om. Ny maling ble kjøpt inn i fargen krydderurt, og jeg fikk en roligere følelse med en gang. Det gjorde også rommet, ja hele huset!

 

_MG_9480 (640x507)

 

Tipper dere er bra lei av å se disse aldri-ferdig bildene fra stua på Bergheim. Tenkte jeg skulle vente til alt var ferdig, men for min egen dokumentasjons skyld legger jeg de ut likevel. Men nå er vi snart i mål.

Etter å ja lest utallige råd om restaurering av gamle hus, sier erfarne folk at man skal gjøre noe ferdig før man begynner på noe nytt. Vi har ikke vært så flink til det, men fra nå av skal vi følge rådet.

Neste gang kommer altså lister på plass i den innerste stua. Fargen på gulvet er valgt ut fra en av  de orginale fargene vi fantpå gulvet. Koden fant vi aldri men vi har funnet en veldig “close” Tror vi. Klok av skade skal vi nå først kjøpe en prøveboks, og vi håper å få malt det ferdig før April er over.

 

_MG_9529 (640x518)

De møblene vi har på Bergheim, er for det meste ting som fulgte med da vi kjøpte huset. Vi har ingen planer om å kjøpe møbler mens vi restaurerer, så imellomtiden får vi klare oss med spartansk møblering. Men en ting er jeg bombesikker på. Jeg skal ha en Biedermeier sofa!

Fagoppgaven er nå levert. og nå skal jeg på bloggrunde hos dere. Endelig har jeg litt tid. Til slutt en liten vårraport her fra Bjørkly.

_MG_9534 (640x427)

Bildet tatt i dag.

2 kommentarer:

  1. Hvis jeg ikke ser helt feil så syntes jeg den grønnfargen er ganske så lik den jeg har på soverommet :) men den heter ikke krydderurt. En farge er ikke lik et sted til et annet- rommene er jo forskjellig, lyset og alt det der.

    Godt du har funnet fargen og fått roen :) og huset er harmonisk.

    Ønsker deg en strålende uke

    Klem Monica

    SvarSlett
  2. Blir kjempefint altså, herlig følelse når man endelig treffer blink :-))

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.