torsdag 3. oktober 2013

En halmkutter med “bruksverdi”

 

 

- men ikke som halmkutter, men som blomsterkasse.

IMG_0786 (640x406)

 

Den halmkutteren (også kalt hakkelsmaskin) jeg har er produsert i Norge. Det står Heyerdahl og Co. CHRISTIANIA på den. Jeg har prøvd å google det men finner lite konkret. Det nærmeste jeg kommer Heyerdahl og Co er Halvor Heyerdal som får følgende beskrivelse i Norsk biografisk museum:

“Heyerdahl var en av de første nordmenn som fikk sin utdannelse ved en teknisk høyskole i utlandet. 1856–60 studerte han ved Polytechnicum i Hannover, og frem til 1875 var han ansatt som ingeniør i flere tyske bedrifter. I tre år var han byggeleder og bestyrer av gassverket i Mühlhausen, og 1867–75 stod han for driften av svigerfarens møllebedrift i Sachsen.

1874 bosatte Heyerdahl seg i Christiania. Sammen med broren etablerte han et privat maskinfirma under navnet Heyerdahl & Co.; fra 1883 var han eneinnehaver. Firmaet importerte og installerte maskiner i møller, tresliperier og andre typer fabrikker og ble en av de viktigste formidlere av ny teknologi på slutten av 1800-tallet”.

3614.7   

Jeg fant dette bildet (over) av en engelsk utgave som likner mye på den  jeg har, men er altså produsert i England.  Hakkelsmaskiner eller halmkuttere ble brukt til å kutte halm som de brukte til ekstra fòring av husdyrene. Jeg vet ikke helt hvor gammel min halmkutter er, men etter beskrivelsen og stemplet med Heyerdahl og C0, er den kanskje fra 1870-80 årene.

 

IMG_0787 (613x640)

 

Den ble iallefall et hyggelig innslag i solkroken med blomster i-

Smiley

6 kommentarer:

  1. Så dekorativt og fint med halmkutteren som blomsterkasse. Likte godt den sjarmerende grønnfargen på kassen. :)

    SvarSlett
  2. Det var et veldig fint innslag i kroken din.
    Flott med de blomstene oppi der.
    Ha ei herlig helg :)

    SvarSlett
  3. Det er jo fint å kunne gi slike gamle flotte ting nytt liv.

    SvarSlett
  4. så sjarmerende denne var, aldri sett noe lignende så kan ikke hjelpe deg med informasjon, men kan tenkte meg at det ikke finnes mange av den igjen. :) Lekkert pyntet

    SvarSlett
  5. Vi å har en lignende,noen som vet noe verdi

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.