fredag 10. oktober 2014

Bergheim “kloster”

 

Vi har ikke kjeller under hele huset, det meste er krypkjeller men vi har to rom vi kan bruke. I gamle dager drev man landhandel her og i seinere tid har tidligere eiere tatt opp den aktiviteten og hatt en slags lanhandel i kjelleren der de solgte egg, karameller og annet småtteri i forbindelse med at de drev antikvariat her.

Vi  skal ikke drive noen lanhandel men i forbindelse med restaurering av huset, må vi ha ned taket for å forsterke gulvåser og legge inn isolasjon mellom kjeller og første etg. I dag er gulvet isolert med leire og sagmugg, vi har derfor ryddet begge rommene, båret ut stein og gammelt virke. Noe har vi tatt vare på og det som ikke kan brukes til noe er fjernet.

 

IMG_1294 (800x688)

 

Storbonden har planer og å isolere veggene og snakker om å rive ned gammel oppmurt stein for å komme til. Som dere ser i vinduet er muren ganske tykk og han mener det er et hulrom bak og det skal tettes.

 

IMG_1297 (800x719)

 

Før han setter i gang med det måtte jeg bare ned å forevige rommene i sin nakenhet. Det første rommet man kommer inn i har murte og pussede vegger. Når vi rensket hele rommer for inventar ble det nesten litt klosteraktig. Jeg løp fram og tilbake, opp og ned med stoler, bord, ting og tang. Flyttet og fjernet og tilførte. Det er et helt styr dette med å forografere interiør.

 

IMG_1299 (739x800)

 

Nå føler jeg ikke at jeg klarte å fange stemningen helt med mitt foto utstyr. Men her er iallefall et lite utkast fra det ene rommet. Det andre rommet hadde panel på ytterveggen og da vi fjernet det kom en mur murt opp med flate steiner. Et fantastisk arbeid og siden den kanskje forsvinner, så måtte jeg bare ha den på bilde.

 

IMG_1301 (548x800)

 

Innlegg fra det andre rommet kommer plutselig.

I dag skal jeg begynne det møysommelige arbeidet med å male trappa opp til loftet og det er faktisk noe jeg gleder meg veldig til. Gangen i dette huset er et trasig kapittel og nå orker jeg ikke lenger å ha det sånn.

 

IMG_1291 (567x800)

God helg !

6 kommentarer:

  1. For et herlig sted dere har! Nydelig lys i kjellerrommet :)

    SvarSlett
  2. Fy søren så fint det var i kjelleren din også. Kjempefint med den tykke veggen rundt vinduet.
    Tenker nok at gangen din også blir liker fin som resten av huset når du får svingt malekosten.
    God arbeidslyst og god helg til deg.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  3. danke für die schönen bilder!!! liebe grüße von angie

    SvarSlett
  4. Flott kjeller sere har. Utrolig flotte og dype vinduskarmer.
    Håper de er like brede etter renovering.
    Håper trappemalingen går bra. Er et arbeid jeg gruer for.
    Har ei trapp jeg har lyst til å rive linoliumen av på
    å male den, men gruer veldig til alt arbeidet, i tillegg til
    at det sikkert blir mer lyd når noen går i trappa. Og så
    lenge vi har en av sønnene delvis boende hjemme kan jeg
    ikke gjøre det. Er litt for var på natta. Orker ikke å bli vekt flere
    ganger av folk som løper i trappene.
    Dere står på, og det huset deres kommer til å bli så flott.
    Kan tenke meg det kommer reportasje i et eller annet
    interiørmagasin når dere blir ferdige med oppussingen.
    Ønsker deg lykke til og ei herlig helg :)

    SvarSlett
  5. Nydeleg kjellaren med tjukk mur. Vår kjellaren er nesten lik. Tregolv over jordgolv! Vi flyttar nok inn før kjellaren er ferdig. Lykke til vidare med oppussinga!

    SvarSlett
  6. Nesten synd å ødelegge den veggen- det er jo stein når vi ser det utenfra så tenk om det ikke er luft der inne :) Nydelige bilder og i sær det med det glasset og karaffelen- nydelig vakkert :)

    Uansett dere er superflinke

    Ønsker deg en ny fin uke

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.