lørdag 29. august 2015

Kunsten å stelle en Orkidè

 

 

Jeg har noen orkidèer, noen har jeg fått og noen har jeg kjøpt selv. For ca et år siden holdt jeg på å kaste dem alle. De sto der med sine tamme blader som falt av i tur og orden, blomstene falt av  og  de blomstret aldri igjen, ikke syns jeg de var særlig fine heller.

 

2015-08-29 17.48.23 (590x800)

 

Mens jeg snakket høyt om å kaste dem, passet det slik at min mor var her akkurat da og hun hadde fått et tips av min fetters thailandske kone. Stikk i strid med hva jeg har hørt så hadde hun fortalt at de burde stå i vann hele tiden. Jeg kjøpte noen romslige potter til de største som mamma fylte med vann, da hun satte planten ned i vannet nådde det opp til litt over midten i potta.

 

2015-08-29 17.47.35 (567x800)   2015-08-29 17.48.11 (533x800)

 

Jeg har jo hørt at de ikke liker å stå i vann og at man skal skylle dem under springen en gang pr uke, men dette tipset går altså ut på det motsatte. Etterhvert som planten drikker fyller man etter med vann, man kan også helle ut gammelt å ha i nytt friskt vann en gang i blant, jeg hadde jo ingen ting å tape så jeg prøvde. Det første som skjedde var at planten begynte å komme med nye friske røtter, så ble bladene grønne og blanke, til slutt kom stilken med blomster. Sånn har  de stått  hele sommeren, av 4 orkidèer står nå tre av dem med blomster og har hatt det siden i vår.  Det eneste som nytter for min del er altså å la dem stå i rikelig med vann hele tiden.

 

 

2015-08-29 17.49.14 (791x800)

 

En annen “hit” her på Bergheim er klatrerosen Flammentanz, den er hardfør og blomstrer i klaser. Det kan bli fra 5-7 roser på hver stilk. Den blomstrer oftest i Juli / august, men med milde høster kan den blomstre enda lengre. Da vi kjøpte Bergheim i 2012 husker jeg at jeg tok inn roser så sent som i oktober.

Det var noen tips til stell av orkidè og tips om en nydelig men hardfør rose, verdt å prøve for de som har like stor mangel på grønne fingre som meg. Vi holder fortsatt på med veggen mot nord, vi har fått på vindstopp og isolasjon. Før vi kan begynne å kle veggen må vi flytte ut vinduene noen cm, det holder vi på med nå. Når veggen er ferdig oljet og malt går vi i gang med å gjøre ferdig resten av kjøkkenet, det gleder jeg meg til, planen er å ha det ferdig til jul.

Ha en fin helg.

3 kommentarer:

  1. Ja det er helt ny informasjon om orkide.
    Ha aldri hørt at de skal stå i vann. Det skal jeg jammen prøve på.
    Har stadig blomster på orkideene mine, men har etpar som har
    stått lenge uten nå. Skal prøve det på de. Tenker det kanskje er et godt tips
    i varme stuer, men på vinteren er det for kaldt i vinduenen mine tror jeg.
    Ha ei fortsatt herlig helg :)

    SvarSlett
  2. Så bra info- vi har en som står der tørr og med bare stilk. Nå skal vi følge oppskriften din :) Orkideer er vakre.
    Dere er så flinke- men så blir det flott hos dere også :)

    Ønsker deg fine dager :)

    Klemmer Monica

    SvarSlett
  3. Det orkidetrikset ble jeg tipset om av en kollega før sommeren. Vel hjemme fra ferien var det kommet nye blader på alle 6, har jeg aldri opplevd før.. Så her blir de også stående under vann ;-)

    Koselig blogg du har, savner også den røde biedermeyeren ;-)

    Ha en fin kveld

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.