onsdag 21. desember 2011

Jul på Bjørkly. Spisestue

Da er spisestua ferdig til jul. Litt pynt mangler enda, men ikke mye. Jeg har bestemt meg for ikke å overlesse huset med julepynt i år. Det blir av og til mye. Og det jeg vet er at Januar blir en fryktelig travel måned. Det skal jo ryddes vekk også…

IMG_5264 (640x434)

Spisestua fant seg godt til rette på Bjørkly etter litt flytting rundt om. Noe måtte ut også. Den hvite sjenken som jeg nettopp har malt  ( Les her ) måtte jeg selge. Jeg la den ut på anbud og fikk 700 kroner for den.


IMG_5258 (640x415)

Stua på Bjørkly er ikke stor, så jeg har bestemt meg for at jeg er nødt til å ha noen tomme flater både på vegg og på gulv, ellers mister vi mest sannsynlig pusten. Spisestuen har jeg blogget om før, men for nye lesere: Den ble kjøpt for 2500 kroner og inneholder bord med to ileggsplater, 8 stoler, en høy sjenk og en lav. den er i lakkert eik og eikefinèr.Jeg tror den er fra  1940 tallet.  Jeg begynte å male 4 stoler hvit, men angret. så det ble bare med de stolene. De er fortsatt hvit, men jeg skal prøve å få malingen bort. Imidlertid må jeg gjøre noe med lakken. Den er sprukket og det ser ikke så pent ut. Det er mest topp platene på bordet og sjenken som har fått litt meddfart. Det gjemmer jeg foreløpig under duker.

IMG_5262 (640x522)

Bollen med sviblene i fant jeg i fjæra. Jeg fant den sammen med en annen bolle som du ser på bildet under med en julestjerne i. Begge bollene var limt, Men alle delene var på. På bollen under står det merket årstallet 1839. Jeg vil tippe denne bollen også er veldig gammel. Det er bare såvidt jeg tør å bruke dem for de er gamle og skjøre. men i jula får de komme fram og vise seg litt.


IMG_5263 (427x640)

På den lave sjenken står de sorte mocca koppene fra Stavangerflint som jeg har fått hos min mor. De tas fram og brukes hver jul. Jeg fikk 6 kopper med tefat og asjetter. Sukkerkoppen var også med, men mangler toppen på lokket. Muggen ble knust da vi var barn. Senere har jeg komplettert settet med ny fløtemugge, 5 kopper med tefat og asjetter og en kaffekanne.
Da ønsker jeg dere en trivelig Onsdag, og takker for kommentarer jeg har fått. Det er alltid like koselig.
Rødt hjerte

3 kommentarer:

  1. Så fint hos deg!!
    Takk for titten...må kikke litt mer nedover her :o)

    SvarSlett
  2. Det er ei flott spisestue. Litt anskelig det der med å male. En må være helt sikker på at det er det en vil. Ikke like lett å få det bort igjen nei. Vi har også ei gammel soisestue, Antagelig fra 40 tallet. Har malt stolene, men ikke noe mer, enda. Får se, den er så slitt at jeg vet ikke om det er så mye å bruke så mye arbeid på.
    Så heldig du var som fant dei flotte skålene. Hadde nok ikke hatt hejrte til å kaste noe slikt jeg selv om de ikke var hele.
    Det var fint pyntet til jul hos deg.
    Nå får du ha etpar god jobbdager før julefreden senker seg på Bjørkly :)

    SvarSlett
  3. Hei, takk for koselig kommentar. Så koselig i spisestuen din, rent og stilig. Nydelig schæferhund, min mann og meg sin favoritthund, selv om vi nok aldri får, er for makelig anlagt. God jul til deg, kos deg, klem fra Mona.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.