mandag 28. januar 2013

Hva vi fant bak den siste veggen.

 

 

Tre vegger på dette rommet er panelt opp i nyere tid. Den fjerde veggen så slik ut da vi begynte. Vi malte panelet før vi gikk i gang med å rive denne veggen.

Det angrer jeg litt på…

 

IMG_8688 (640x414)

 

For etter å ha grunnet først og malt med to strøk på de tre andre veggene, begynte vi å rive den siste. Det var et lag med koreapanel og under der var det tapetserte plater, og under der igjen….

 

IMG_0306 (478x591)

Ja nemlig…

Grønnmalt, herlig, orginalt perlestaffpanel !! Jeg er ikke så sikker på om dette rommet har blitt blått, hvis jeg hadde sett denne fargen før jeg kjøpte maling. Men gjort var gjort og vips!

 

IMG_0310

- ble den grønne veggen blå.

På ytterveggen ligger det et lag med glava mellom  det nåværende panel og tømmerveggen. Jeg regner med at det orginale panelet er revet for å få isolert veggen fra innsiden. Så tror vi at bak panelet på de andre veggene finner vi igjen det grønnmalte orginale 100 år gamle perlestaffpanelet. Det gir oss noen valgmuligheter. Vi kan ta det fram og male hele rommet på nytt i den grønne fargen. Men vi lar det føreløpig være som det er.

Hele loftet skal renoveres og en ting lærte dette rommet oss. Ikke starte en prosess før man vet hva man finner. Altså skulle vi ha revet denne veggen ( og kanskje de andre også ) inn til det orginale panelet, før vi startet malingen av nytt panel som likevel skal rives…

 

 

IMG_8767 (419x640)

 

Men man lærer underveis og forhåpentligvis gjør vi ikke samme feilen så mange ganger.

Men en ting begynner jeg å merke. Restaureringen av dette tømmerhuset i sveitserstil er som en eventyrreise. Heldigvis finner vi mye bevart av det gamle, bakom plater og nyere panel. Det gjør at vi kan hente det fram og ta det med oss videre.

Jeg er veldig takknemlig for, og ydmyk for at jeg får eie Bergheim og  gi det tilbake sjel og  den atmosfæren det fortjener.

2 kommentarer:

  1. Dette ser spennende og kjekt ut, tar mye tid og krefter, men du og du så kjekt det er . Vårt gamle sveitserhus var helt intakt da vi overtok, ingen overraskelser der, men et veldig kaldt hus. Det jeg fant var gamle aviser og klær som mine besteforeldre hadde prøvd å isolert med. Vi har isolert fra innsiden og panelt, og skiftet vinduer. Spennende å følge med på renoveringen av Bjørkly. Klem fra Mona.

    SvarSlett
  2. Spennende, jeg følger ivrig med ;D Var ca en slik grønnfarge jeg hadde tenkt på kjøkkenet mitt. Men så var det jo så fint med blått også..... Hmmmm, tror jeg må i tenkeboksen sånn at jeg ikke angrer meg etterpå. Morsomt å se hvor driftig dere er i mellomtiden :D
    Cecilie

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.