onsdag 16. november 2016

Roteloftet


I dag viser jeg den nakne sannhet på loftet.
Her er alt revet inn til tømmeret. Nyere panel, plater med to lag tapet og gammelt panel. Nå er alt borte. Det måtte rives, siden vi måtte inn med forsterkninger i konstruksjonen.




På bildet under vises det hvordan taket er forsterket med nye takåser på ene siden, Til venstre i bildet ser man stokken som støtter opp taket der vi ikke er gjort noe.  Stokken går rett ned i gulvet og har ikke støtte i etasjen under.





Bildet er tatt fra trappa, der har vi satt inn en dør inn til loftet for å holde varmen i resten av huset. Tidligere var det åpent opp til gangen og dører inn til rommene.Veggene er isolert fra utsiden, men skal få 5 cm til på innsiden , samt at tak og gulv også skal isoleres.




Her er hele gulvet revet. Det var ødelagt så her blir det nytt gulv. Siden dette rommet blir et flerbruksrom i andre etasje, har vi tenkt  å gjøre det lett å holde rent. Derfor legger vi først et undergulv med forskalingsbord, så legger vi klikkergulv som er lett å moppe,





Også gulvet må forsterkes og her gjøres det klart. Etterpå blir det 15 cm isolasjon mellom første og andre etasje. Huset har vært helt uten isolasjon både i vegger, tak og i etasjeskillene. Nå er huset isolert i alle yttervegger, så gjenstår taket og  gulv mellom etasjene fra kjeller til loft.

Mye jobb men jeg tror huset har godt av det. Som isolasjon har vi valgt Hunton Flex trefibermatter. Siden jeg hater Glava og ikke vil ha det i huset, er dette det perfekte produktet for meg. Dette er hva produsenten sier om produktet:

Ved å benytte Hunton Trefiberisolasjon Plate™ bidrar du til å redusere utslippene av CO2 og andre drivhusgasser. Isolasjonsproduktet blir produsert av bærekraftig skogbruk og er 100 % gjenvinnbart. Det naturlige materialet bidrar til et sunt inneklima og kan håndteres uten at man påføres utslett. Hunton Trefiberisolasjon Plate™ er valget for et øko-vennlig byggverk!
Hunton Trefiberisolasjon Plate™ er en fornybar ressurs og et bærekraftig produkt både på kort og lang sikt. Trær binder Co2 og ved å bruke gammel skog og plante ny skog bidrar trefiberisolasjon til å forlenge denne lagringssyklusen.
http://www.hunton.no/produkter/vegg/hunton-trefiberisolasjon-plater/
Og jeg reklamerer for produktet fordi jeg tror det er bedre helsemessig og miljømessig både for mennesker og hus. I tillegg kan man jobbe med det uten å klø seg ihjel etterpå. Glava inneholder glasspartikler som man puster inn, og det vil jeg ikke ha liggende i veggene.
Så fikk jeg sagt det også.




3 kommentarer:

  1. Dette var interessant å lese. Jeg tror ikke at vi trenger å gjøre noe konstruksjonmessig på vårt loft for det er delt inn med tømmervegger som har bæring i etasjen under. Men vi må isolere både tak og vegger.

    SvarSlett
  2. Takk for gode råd. Det var lagt sydde matter under ny panel utvendig på huset før vi overtok, derfor har vi synlige tømmervegger i mange rom. På loftet er det ikke isolert utvendig så der må vi gjøre noe innvendig. Jeg skal følge med på hva dere gjør.

    SvarSlett
  3. Dette tror jeg blir veldig flott når det blir ferdig, gleder meg til å se flere bilder etterhvert. Takk for tips til alternativ isolering, det er veldig greit når noen går foran med gode eksempler. (",)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.