torsdag 26. januar 2012

Bjørkly har blitt bok.

 

 

 

Ja, er det ikke artig ?? Jeg laget årbok av bloggen. Nå er hele bloggen for 2011, pluss det lille fra 2010 blitt til en årbok.

 

HPIM3816 (523x640)

 

Utfordringen blir faktisk neste årbok. Det stiller litt krav til hvordan man utformer bloggen. Ellers kan det fort bli hulter til bulter. Jeg må også vurdere en annen skrift. Det er ikke sikkert denne blir så leselig i en trykt bok. Jeg er bare som snarest innom for å hilse på. Jeg har en kjapp runde hos mine favorittblogger hver morgen, men jeg tar meg desverre ikke tid til kommentarer. Og det er synd, for dere lager så flotte innlegg for tiden. Men jeg er travelt opptatt med hjemmeeksamen og må bare strukturere meg.

 

HPIM3814 (640x495)

 

Jeg skal komme sterkere tilbake etter eksamen og flytting. Ja… etter helge fyller jeg bilen med det som er igjen i Rådhusgata. Da begynner en ny, forhåpentligvis god epoke. Jeg gleder meg. Skal bli deilig å få følge opp hagen fra starten, når alt vokner til liv. Følge alt fra dag til dag. Og ikke leve i spenning for om blomster og frø har fått nok vann og næring.

I dag kommer jeg også med et lite “etisk” hjertesukk. På bildet under, beklager dårlig kvalitet. finner jeg følgende setning i et Norskt interiørblad:

“At ekteskapet gikk til helvete…”

journalistikk

Hva slags journalistikk er det ???? Ikke at det støter meg på noen måte. Jeg er født og oppvokst i Lofoten. Slike utrykk er dagligtale. Men hva gjør det på trykk i et interiørblad?

Personlig syns jeg  ikke setninger som dette har noe å gjøre på trykk i Norske blad.  Ikke fordi jeg er troende, men fordi det er dårlige ordformuleringer. Artikkelen er riktignok skrevet av en utenlandsk journalist, men er oversatt til Norsk. Å åpne en artikkel med en slik setning syns i allefall jeg er helt unødvendig. Det har noe med min respekt for den skriftlige delen av det norske språket å gjøre.

Jeg håper ikke jeg får se mye av dette i framtia, og jeg håper at Norske journalister kan sin gramatikk, og ikke minst etikk.

Vel… Skal ikke mase mer om dette nå. Syns bare det var unødvendig å formulere et ekteskapsbrudd på den måten på trykk i et blad. Jeg kan selv finne på å si upassende ting, men dere skal få slippe å lese det på trykk her i allefall.

Da var pausen min over. Tilbake til eksamensoppgaven.

2 kommentarer:

  1. Så flott bok du har fått laget deg. Blir nesten fristet til å gjøre det samme med min blogg. Men den er jo alt fire år. så det blir vel flere bøker. Får se.
    Er veldig enig med deg i skrive etikk. Syns det er unødvendig å skrive slikt i et blad. Håper vi slipper å se mer til det.
    Ønsker deg lykke til med eksamen
    og ei riktig god helg :)

    SvarSlett
  2. Så stilig bloggbok, har også tenkt tanken, men har ikke kommet så langt enda. Stress med flytting, men godt når det er over. Snart helg, kos deg, klem fra Mona.

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.