tirsdag 15. mai 2012

La meg presentere..

 

Lofotbunaden.

 

Arbeidet med denne bunaden ble påbegynt i 1940 av lærerinne Arnolda Dahl, som i samarbeid med bunadnemnda i Hol også utarbeidet den. Bunaden var ferdig i 1948. Utformingen av stakken bygger på studier av skifter fra kvinnedødsbo i perioden 1734-1739. Kildematerialet ble utlånt fra statsarkivet. I tillegg ble det brukt gamle fotografier som bakgrunnsmateriale. Blomsterbroderiene nederst på stakken ble utarbeidet av Edvarda Lie, kunstmaler fra Lofoten. Hun brukte naturen i Lofoten som inspirasjon til utarbeidelsen av disse broderiene. Lofotbunaden leveres i én farge. Med unntak av skjorta er alle plaggdeler i mørkeblått ullstoff. Skjorta er i hvit lin (skal ikke være for fintrådet) med hvitsømsbroderi på linningene.

 

Lofoten_copy

2 kommentarer:

  1. Fin bunad,eg e veldig glad i den. Fikk min på 18 års dagen min, 20 år sia :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har fått min av min mor som ikke passet den lengre, men jeg mangler søljene, så det spares for harde livet.

      Slett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.