tirsdag 7. januar 2014

Nordnorsk julesalme og lenge til vår

 

 

Ja nå er jula pakket bort her også, så det er vel i seineste laget å komme med en julesalme. Men denne salmen er mer enn en julesalme, den sier også noe om tia vi har foran oss her nord:

Velsegna du dag over fjordan, velsegna du lys over land
Velsegna de evige ordan om håp og ei utstroken hand
Verg dettan likkje du gav oss den dagen du fløtta oss hit
Så vi veit at du aldri vil latt oss forkomme i armod og slit


Vi levde med huva i handa, men hadde så sterk ei tru
Og ett har vi visselig sainna, vi e hårdhausa vi som du
No har vi den hårdaste ria, vi slit med å kave oss fram
Mot lyset og adventstia, det e langt sør tel Betlehem

Guds fred over fjælle og åsen, latt det gro der vi bygge og bor
Guds fred over dyran på båsen og ei frosen og karrig jord


Du ser oss i mørketidslande, du segne me evige ord
Husan og fjælle og vatne og folke som leve her nord
Husan og fjælle og vatne og folke som leve her nord

Tekst Trygve Hoff

 

_MG_1368 (437x640)

 

Og mens jeg ser at mange bloggere “starter” våren  først i Januar, så vet jeg at for noen starter etn tid med hardt arbeid. Uansett vær må de ut på det iskalde havet. Min far er pensjonist nå men var fisker. Han dro ut på havet i fem-seks tia på mårran. I bitende nordavind eller i snykov ( snøstorm). På havet måtte han, det var hovedinntekta til hele familien. Ofte var han ikke hjemme igjen før seint om kvelden og da vi var små var vi som regel lagt oss. Vi så han knapt fra Januar til i slutten av Mars.

 

_MG_1366 (894x1024)

Trivelig oppbevaring av ubrukte lyspærer.

 

Med denne erfaringen i bagasjen blir jeg faktisk litt lei meg når folk begynner å blogge om våren allerede 1 januar . Hva er så galt med vinteren da?   Jeg vet at vinteren er ei tung tid for mange og noen “overlever” med tanken på at det kommer varmere tider og gleder seg til vår men  hva med å glede seg over det som er. Lyset som kommer tidligere og tidligere for hver morgen, sola som stiger høyere og høyere på himmelen ( iallefall her nord). Det er ikke bare i september man kan tenne stearinlys, trekke ullpleddet godt over beina i godstolen og nyte en kopp varm god sjokolade. Det kan man gjøre hele vinteren også og vi har tre måneder med VINTER foran oss.

 

_MG_1380 (640x403)

 

Noen av de fineste stundene jeg vet er å sitte ved vinduet med kaffekoppen å se det lysne. Bildene  blir jo helt tragiske men å så ??? Det handler om å nyte øyeblikket og fange stemningen. Jeg blogger ikke for å være i konkurranse om å være mest perfekt eller best. Jeg er gammel nok til å vite at livet byr på litt av hvert og det er det ikke alltid hvordan man HAR det som gjelder, men hvordan man TAR det.

 

IMG_1150 (640x577)

 

Å tenne noen lys ved inngangen er jeg utvilsomt ikke alene om, men fint er det. Det er så koselig å komme tilbake etter en ettermiddagstur til opplyst trapp og noen ganger blir jeg ute fordi det er så deilig med rein ny snø. Planen er å bygge nytt inngangsparti og da er drommen å ha en god stol og et bord under tak, så jeg kan sitte ute å nyte morgenkaffen mens hunden min rusler rundt på tunet. OGSÅ om vinteren.

 

“No har vi den hårdaste ria, vi slit med å kave oss fram”

Sånn er det og det er lenge til våren så hvorfor ikke nyte vinteren?  

Ha en strålende (vinter) dag.

3 kommentarer:

  1. Flott salme med fine ord.
    Vi har ett langt land og til tider har vi vel nesten flere årstider gående på en gang her i Norge.
    Vanligvis har vi over en meter med snø her jeg bor på denne tida og våren er forsatt langt unna.
    I år tror jeg vi har blitt litt lurt her sør. Jeg kan se grønt gress innimellom snøklatter og holke.
    Dette gjør nok sitt til at vi gleder oss for tidlig er jeg redd. Vinteren har mange uker å komme på fortsatt.
    Så vi må nok være forberedt på meteren med snø enda...
    Men jeg ser fram til våren med sine loppemarkeder og muligheter for kupp. Jeg liker å ha noe å glede meg til.
    Gleden over å glede seg til noe setter jeg pris på, og får meg til å holde det gående og være positiv, stort sett da.
    Det er nok min måte å ta det på. For å si det sånn misunner jeg deg den hvite fine snøen du har utenfor akkurat nå.
    Liker både snø og kulde bedre enn denne sørpa vi har her. Men man får ta det som det kommer og nå er det grisete her.
    Fra 10 cm snø i går til speilholke igjen i dag og 4 plussgrader. Vi er nok ikke vant til så mye svingninger og vær her nede.
    Er nok vant til mer av alt dere i nord.
    Klemmer fra Marit

    SvarSlett
  2. Du traff spikeren på hodet der :P føler meg truffet :) Nydelig innlegg. Jeg elsker vår og sommer og trenger lyset. Svigerdatteren min er fra Andenes og hun er glad i mørket. Tror jo lenger nord man kommer jo lettere takler man det? nei jeg vet ikke bare løse tanker. Men skjønner poenget ditt- vi må ta vare på nuet og nyte hver dag- og det er jo faktisk januar og vinter :) Skal skjerpe meg - takk :)

    Nyt dagen klem Monica

    SvarSlett
  3. Fin inlegg, jeg har den samme oppfatning: winter er winter og har sine gode sider også. Jeg synes det har kommet på moten for å
    ønske seg alltid våren og sommeren, også her i Tyskland...

    Hilsen fra Claudia

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.