tirsdag 8. mai 2018

Et helt annet hus



Jeg fikk lyst å ta en pause fra hovedhuset, og heller presentere sommerstua på Bergheim. Huset står på tunet og har vært brukt til oppbevaring og snekkerbu.




Da vi kom til Bergheim var hagen overgrodd og det tok oss et par somrer å få skikk på alt rundt husene. Sommerstua var nesten tom da vi kom hit og etterhvert som behovet meldte seg, ble alt mulig pakket inn her. I et par år var det så fult at det gikk nesten ikke an å komme inn.




Etter at vi hadde ryddet vekk ugress, anla vi en frukthage bak sommerstua, vi samlet bærbusker som vi fant rundt omkring, pluss at vi kjøpte inn noen nye. Etterhvert kom det også epletrær og et plommetre. Vi bygde også en terrasse og en pergola bak huset.




Her har vi plantet klematis som skal vokse å bli til en naturlig bladvegg, både for skjerming men også få ly. Lette kurvmøbler som kan bæres og stables ut og inn alt etter vær og forhold.




På andre siden  av huset har jeg snekret et plantebord og lagt en slange til vasken som jeg har til sommervann.




I høst begynte jeg for alvor å rydde opp inne i huset. Det som vi ikke skulle ha, eller nesten ikke visste at vi hadde, ble solgt eller gitt bort




Biedermeier sofaen som ble byttet ut med to godstoler fra Ikea, ble flyttet ut hit. Om den kommer inn i huset igjen gjenstår nå å se, den står jo bra her også.




Denne gamle sengen fikk jeg kjøpt for en billig penge i vår. Jeg syns den har en trist farge, så planen er å male den. Bordet fikk jeg fra svigerfar, det skal også males. Den gamle parafinlampa, fikk jeg av min tante, som fikk den fra min bestemor for mange år siden. Bildet på veggen kommer  også fra mine besteforeldres hus.




Over det gamle klaffbordet som vi fant i fjøset da vi flyttet til Bergheim, henger enda en parafinlampe. Syntes både bordet og lampa  passer her i det som skal få en gammeldags og landlig stil.



Jeg har også fått tak i en kjøpmannsdisk av nyere dato, men den skal få stå her å tjene som kjøkkenbenk. Både taket og veggene er malt i mørke farger, så jeg håper at jeg i løpet av sommeren får malt om her, men jeg vet ikke helt om tiden strekker til for vi har mye som skal gjøres i og på huset i sommer



Ut mot gangen vises trappa opp til et lite loft. Det er panelt med trepanel og skal også males.
Planen med huset er å bruke det som gjestehus. 




Det er en liten koselig rød stue som skal bli en lys og innbydende sommerstue, som sommergjestene kan bo i. Jeg gleder meg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en hilsen hos meg. Takk for besøket og velkommen igjen.